2021-11-23 | Olvasási idő: ~20 perc
Az betakarítási és a silózási munkák után célszerű átgondolni, hogy a logisztikai feladatokra minden gazdálkodónak rendelkezésre áll-e a megfelelő eszközpark, van-e pótkocsija, illetve átrakókocsija. Az AGIO Kft. portfólióját Fauszt Csaba, a cég értékesítési vezetője mutatta be.
Ezekhez a műveletekhez és a Farmtech Durus pótkocsicsaládot emelném ki. Négy változatban kapható nálunk, ezek a Durus 1600, 1800, 2000 és 3000. Mindegyik teknős vagy mulde felépítésű pótkocsi. Alapesetben csak hátra billentenek, de a 2000-es és 3000-es kivitelnél a gyártó biztosítja a lehetőségét az oldalra való billentésnek is. Nagy térfogatú és nagyon nagy teherbírású kocsik. Az 1600-os 16 ezer, az 1800-as 18 ezer, a 2000-es opciótól függően 20-25 ezer, a 3000-es pedig 33 ezer kg megengedett össztömeggel vesz részt a közúti forgalomban.
Általában az unióban 20 ezer kg összgördülő tömegre vizsgáztatják, ám a magyar szabályok szerint, bizonyos esetben, az előírt vonóberendezés, megengedett rúdterhelés és gumizás megléte esetén le lehet vizsgáztatni 24 ezer és 25 ezer összgördülő tömegre is. Mi jellemzően az utóbbi kivitelt rendeljük, mert az üzemeltetők a létező legnagyobb megengedett terhelést szeretnék vinni.
Méreteiben. A felépítmény mérete az az 1600-asnál és az 1800-asnál egyforma, 15 köbméter, és 20 köbméterig magasítható az 1600-as, valamint 22 köbméterig az 1800-as. A 2000-es alapfelépítménye 20 köbméteres és 32-ig magasítható, míg a 3000-es 28 köbméteres és 45-ig magasítható.
Legnagyobb darabszámban a Durus 2000-est adtuk el, de az utóbbi években növekszik a 3000-esek száma. Néha a kisebb gazdák is teknős kocsit választanak. Főleg azok, akiknek nemcsak gabona-, hanem trágyaszállításra, silózásra vagy pl. cukorrépa illetve burgonya szállítására is használják.
Ponyvázhatók ugyan, de jellemzően inkább ponyva nélkül vásárolják. Nagyon jó terepjáró képességű abroncsokkal vannak felszerelve, 550-től 710-es mm szélességig. Amíg a kombájnok és a silózógépek tudnak járni a tarlón, addig ezeket is el lehet ott húzni. A nagy rúdterhelés is hozzájárul a nagyon jó terepjáró képességükhöz.
A 3000-est 250 LE-s, a 1600-ast 105 LE-s traktorok már el tudják húzni. Az 1800-asnál 120 LE, a 2000-esnél 160-170 LE szükségeltetik, nyilván a feladattól és a terepviszonyoktól függően.
A kínálatunkban megtalálhatók az úgynevezett átrakóberendezések is, az ukrán Kobzarenko PBN sorozatú átrakókocsijai, A TZP sorozat tolófalas csigás hátfallal szerelt univerzális pótkocsijai, illetve a BNP és RVM sorozatú traktorhajtású mobil vagonrakó eszközei is, amelyek telepített átrakóberendezésként használhatók. Így a mezőgazdasági szállítójárművek a legközelebbi közúti csatlakozásnál átadhatják a terményt egy kamionnak.
A videón a PBN 50-es átrakókocsi aratás közben:
A videón az TZP cserélhetőhátfalú pótkocsi különböző gyakorlati felhasználásai:
A videón a BNP-12-és vagonrakó munka közben:
A videón az RVM vagon ki és berakó munkaközben:
Egy átrakókocsi akkor lehet fontos, ha nincsenek olyan szállítójárművek, amelyek talajkímélő abroncsozással vannak szerelve. Ilyenkor az átrakók elhozzák a terményt a kombájntól úgy, hogy nem károsítják a talajt. Ezek mind széles kerekűek, nagy felfekvő felülettel, ráadásul a kombájnoknak meg sem kell állni ürítés közben, tehát egyúttal megnöveljük a kombájn teljesítményét is. Egy ilyen eszköz kiszolgálhat egy vagy két kombájnt és mivel munka közben nem kell megállnia, nem pocsékolja az üzemanyagot állóhelyzetben történő ürítéssel, továbbá növeli a kombájnok kapacitás kihasználtságát is. Mérleges átrakókocsi használata esetén a kamionok közvetlen a célállomásra indulhatnak, mivel nincs szükség rakomány rendezésre, az átrakókocsik megengedett össztömegig rakodják a közúti szállítójárműveket.
9-50 köbméteres felépítménnyel elérhetők. Magyarországon 40 köbméteres volt a legnagyobb, amit eladtunk. Jellemzően az egytengelyes 20 köbméterest és a tandem 30 köbméterest vásárolják.
Leggyakrabban szemes terményt és vetőmagot mozgatnak velük. Az a fő szempont, hogy a szántóföldtől tudjon indulni a kamion, ne kelljen neki bemenni egy hídmérlegre. De sok ügyfelünk használja műtrágyaátrakásra is. Ezt azonban csak azoknak ajánljuk, akik a karbantartásra a szokásosnál több gondot hajlandóak fordítani, mert a műtrágya erősen korrózív anyag, így napi szinten takarítani kell utána a gépet.
A Kobzarenko ukrán termék, de például olasz a hajtómű, a csigák, a tengelyek, a mérleg, a kardánszett, osztrák a vonóberendezés. Tehát inkább egy európai termékről beszélünk, aminél a munkaerő és a vaslemez az ukrán, de van olyan része is, amit a német Krupp gyárt. CE minősítéssel rendelkezik, az uniós forgalmazása szabadon zajlik, a beltartalma is uniós.
Ár-érték arányban kiváló termék, jelentős darabszámmal fut a piacon. Nagyon robusztusra, egyszerűre tervezték, mert a gyártó filozófiája, hogy ami egyszerű, az tartósabb és jobb. Műszaki problémák ezzel az eszközökkel nagyon ritkán adódnak.
Az aratás kezdetétől, június közepétől november végéig ezek a kocsik állandóan dolgoznak. Alkalmasak arra is, hogy a fóliatömlőket töltsék meg szemesterménnyel. Aki a szemesterményt nem síktárolóban, hanem fóliában tárolja, annak a töltésére is alkalmas egy-egy ilyen eszköz. Nem is lehet máshogy megoldani, mert a töltőgépek fogadógarata 2,5-3 méter magas.
Egy 30 köbméteres, jól felszerelt, mérleges átrakókocsi 50 ezer euró, a mulde kocsik – feleszereltségtől függően – 25-60 ezer euróba kerülnek. A vagonrakókért pedig, amelyek alkalmasak telepített átrakóállomásként is működni, 30-50 ezer eurót kell fizetni.
Amennyiben a silózáshoz és átrakáshoz használható eszközeink felkeltették az érdeklődését, forduljon hozzánk bizalommal!
Fauszt Csaba - AGIÓ Kft.
+ 36 30 2262 555
agio@enternet.hu
www.agio.hu